Hem
Svenska | English



+Hem
+Nyttig mat
+Näringsämnen
+Vitaminer
+Mineraler
-Frågor
Frågor sid 1
Frågor sid 2
+Övrigt
Christin

Om oss

Frågor mat näring äta - del 2

Hej, jag har hört att det är bra att inte väga för mycket om man planerar att bli gravid. Eftersom jag väger lite för mycket och ska försöka att bli gravid det närmaste året har jag börjat banta sedan ett par tre veckor tillbaka. Jag försöker äta mat med lite fett och socker och dessutom kör jag styrketräning på gymet tre dagar/vecka och går promenader nästan varje dag. Jag som inte har rört mig alls förut! Varför går jag inte ner i vikt???
Jag tycker att det är riktigt att man bör undvika kraftig övervikt vid graviditet, men det är inte bra att väga för lite heller. Jag vet inte din vikt men du anser att du behöver bli av med några kilon. Jag skulle vilja undvika ordet bantning och föreslå att du helt enkelt äter nyttig och bra mat på regelbundna tider, mycket grönsaker och frukt. Gym i kombination med promenader verkar bra. Ha tålamod, det kan ta lite tid för kroppen att ställa om och tänk på att muskler väger mer än fett, så stirra dig inte blind på vågen! Känn efter hur mycket bättre du mår och ser ut i stället. Kläderna kanske sitter lite bättre och kroppen kanske är lite friskare och starkare? Lycka till!

Jag är en orolig mamma som undrar om min 13 åriga dotter som varit vegetarian sedan sju åtta månader tillbaka. Jag är orolig för att hon inte får i sig tillräckligt med vitaminer. Jag är så dålig på vegetarisk mat. Har du tips på någon kokbok?
Jag skulle tro att du kan ha nytta av en kokbok som heter Vegetariska kokboken av Inga-Britta Sundqvist, ICA Bokförlag. Försök att laga så nyttig och varierad mat ni kan. Du blir nog ”tvungen” att lära dig lite mer om vegetarisk mat. Tillskott kan vara aktuellt i synnerhet om din dotter är vegan. Vitamin B12 finns nästan bara i animaliska livsmedel (Groddar, mjölksyrade grönsaker och alger innehåller en del B12). Vitamin D och kalcium finns i låga doser i vegankosten (upptaget av D-vitamin gynnas av daglig utevistelse och kalcium av motion). Zink och järn kan också vara svårt att få i sig i tillräckliga doser genom vegankosten (Vetegroddar och sojamjöl innehåller zink och torkad frukt, bär, nötter, frön, sojabönor, nässlor och bladpersilja innehåller järn).

Hej, min äldsta son äter bara vissa saker. Jag är orolig att han får i sig för lite. Vad ska jag göra för att få honom att äta olika sorters mat?
Försök att övertala honom att smaka lite av allt som ni serverar. Om du är orolig kan du kontakta vårdcentralen eller barnavårdcentralen.

Hej, min dotter envisas med att jag alltid ska skala all frukt, tex päron och äpplen. Sitter inte C-vitaminerna där?
Jo, vitaminerna sitter i regel alldeles under skalet på frukten. Ät helst äpplen och päron med skal. Men skölj frukten noga. Ett tips är att skära frukten i klyftor med skal, det blir lite lättare att äta då. Men skär frukten precis före ätdags, annars försvinner vitaminerna ändå av luft, värme och solljus.

Hej Christin, jag har två funderingar får man äta löjrom? och gratenerad getost när man är gravid? Tack på förhand! Med vänlig hälsning, S
Hej, för att helt säkert undvika skadliga mikroorganismer måste all fisk mm hettas upp ordentligt. Löjrommen är ju sköljd, torkad, saltad och ibland fryst och äts så som den är. Vad jag förstår kan det också finnas viss risk för miljögifter och därför lite begränsningar vid graviditet. Löjrommen är en delikatess men jag skulle nog råda dig att avstå under graviditeten. Enligt Livsmedelsverket kan man äta förpackad stenbitsrom, som kan vara ett alternativ under en tid. När det gäller ost ska du helst äta vanliga pastöriserade hårdostar och undvika alla mjuka och halvmjuka dessertostar. Risken för höga bakteriehalter är störst på kanterna. Visserligen är mat och givetvis ost som hettas upp ordentligt säker ur bakteriesynpunkt, men jag vill ändå råda dig att avstå gratinerad getost under graviditeten för att vara på den säkra sidan. Bästa hälsningar Christin

Hej, tusen tack så om man äter "skaldjursröror" ifrån fiskebilen så är det ok? Vanliga skaldjur e också ok eller? Tusen tack för hjälpen!!!!Det är en djungel Med vänlig hälsning, S
Hej, jag det är en djungel! Jag känner inte till Fiskebilens sortiment, men generellt är kokta skaldjur OK att äta, tex kokt kräfta, kokt hummer och kokt krabba. Ät däremot inte råa skaldjur såsom musslor och ostron. Undvik också rökt och gravad fisk när du är gravid. Många hälsningar Christin

Hej, jag ska på arbetslunch i nästa vecka och har i förväg fått reda på menyn. Det visade sig att denna innehåller whisky. Visst är det väl okej att äta maträtter som innehåller vin eller sprit? Alkoholen försvinner väl vid tillagandet? Det vore jättesnällt om Du kunde ge mig ett svar på denna fråga. Tack på förhand!
Hej, du har helt rätt i att alkoholen kokas bort vid tillagandet i tex såser och då är det OK att äta. Kolla så att de verkligen har kokat och inte bara hällt i whiskyn i maten. Bästa hälsningar Christin

Hej Christin..såg ditt namn på gravidsidan och blev glad.. jag är en 35 årig tjej som har två söner sen tidigare..13 å snart 10 år gamla...Väntar nu en sladdis.. Jag har varit en jojobantare tyvärr..i hela mitt vuxna liv..Går snabbt ner men ökar lite extra för varje ggn... Har varit i kontakt med en del för att få proffs hjälp..men får ingen riktig respons tycker jag..Så nu hoppas jag på DIG..*ler*.. Jag är ca 168 cm..å väger 92 ca..men nu på bara ca två V har jag ökat ca 4 kilo..URK..Har ju förståss blivit gravid..å är dessutom jätte stor för at vara så tidigt..V 7.. Jag har ännu inte varit i kontakt med BM ..har fått tid Men tänkte du kanske redan nu kunde ge mig tips på hur jag lättast får kontroll på vikten under graven utan att skada barnet.. jag äter aldrig eller väldigt sällan snask;läsk;chips MMMM.. Det jag har unnat mig tidigare har varit nått glas vin då å då... Snälla hjälp mig å ge tips..Tacksam för svar....
Hej, mitt bästa bantningstips är tre goda och nyttiga mål mat per dag plus gärna ett par mellanmål därtill. Det jag egentligen tror på är att bygga upp en livsstil med nyttiga mat- och motionsvanor som du själv tycker om och trivs med. Läs gärna om nyttig mat i nio månader som jag skrivit om på gravid-sidan. Jag tycker att du ska undvika bantning i synnerhet när du är gravid! Du äter redan nyttigt vad jag förstår, men jag vill ändå påminna om att det är bra att minska på vitt mjöl, socker, salt och mättade fetter om du vill hålla koll på vikten. Försök att undvika halvfabrikat och laga hellre maten själv så mycket som möjligt. Sedan gäller det att äta "lagom" mycket dvs inte för mycket och motionera regelbundet. Du har ett BMI på drygt 32 och jag håller med om att du skulle behöva få kontroll på vikten för din livskvalitét nu och i framtiden. Om du försöker att följa mina råd så kanske du efter förlossningen kan börja fundera över vad du vill uppnå. Vilken är din idealvikt? Hur ska du nå dit? Vilka resurser har du? Vem kan hjälpa och stödja dig? Övervikt och fetma beror i stort sett alltid på mat- och motionsvanor samt arv. Ibland finns hormonrubbningar och sjukdomar med i bilden som orsak till övervikten och fetman. Vad underbart med en liten sladdis! Lycka till. Bästa hälsningar Christin

Vill ni kontakta Christin gör ni det lättast via christin@matbordet.se.

För mer information - klicka i länkarna till vänster eller nedan:


Fakta: Nyttig mat i nio månader - Näringsämnen och vad de betyder för kroppen - Vitaminer och vad de gör för nytta | Mineraler Frågor och svar